„Ruch jest drzwiami do uczenia się”
Paul E. Dennison
Podczas realizacji innowacji pedagogicznej pt.: „Przez ręce do głowy” – rozwijanie kompetencji matematycznych w szkolnej świetlicy” uczniowie bawili się tzw.: „Leniwą ósemką”. Ćwiczenia z leniwą ósemką są gimnastyką dla mózgu. Dzięki ćwiczeniom uczniowie uczą się rozróżniać prawą i lewą stronę, mają świadomość swojego ciała i przestrzeni. Leniwe ósemki koordynują prawe i lewe mózgowe ośrodki wzrokowe, umożliwiając przekroczenie linii środkowej. Podczas ćwiczeń następuje poprawność ruchowa, rozluźnienie napięcia nadgarstka, obręczy barkowej, ramion, poprawa koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz orientacji w przestrzeni.
Dzieci rysowały leniwą ósemkę palcem, nogą, głową w przestrzeni, następnie uczyły się rysowania ósemki na płaszczyźnie, a potem kreśliły leniwą ósemkę wielokrotnie po śladzie. Kolejnym krokiem było przeistoczenie leniwej ósemki w różne postacie np.: kotka, bałwanka czy króliczka. To ćwiczenie sprawiało dzieciom największą frajdę. Dzieci rozwijały w ten sposób precyzję ruchów oraz koncentrację uwagi.
Danuta Nowicka-Gogolok