Wychowanie do wartości zawarte jest w każdym programie wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego w szkole podstawowej. Wpływa ono na kształtowanie dziecięcej osobowości oraz pomaga pojąć zasady zgodne z powszechnie przyjętymi normami społecznymi. To właśnie wychowanie przygotowuje dziecko do: odkrywania, przeżywania, porządkowania i tworzenia swoich własnych wartości. Każde wychowanie jest bowiem początkiem kształtowania podstawowych wzorców postępowania, najpierw z pomocą dorosłych, a później tych odkrywanych i wybieranych samodzielnie, czyli osobiście ukształtowanych postaw.
Istotną rolę rozwijania wartości poprzez kształtowanie postaw potwierdzają podstawowe kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2024/2025, na podstawie których będzie realizowany projekt edukacyjny „Postaw na wartości”.
Cel główny:
Kształtowanie postaw i wartości poprzez wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka, przy wykorzystaniu innowacyjnego podejścia do przygotowywania zajęć.
Cele szczegółowe:
· -budowanie wiary we własne możliwości oraz pozytywnej samooceny dziecka,
· -kształtowanie postaw prospołecznych,
· - nabywanie empatii i wrażliwości na potrzeby innych,
· - rozwijanie postawy obywatelskiej i świadomości patriotycznej,
· -kształtowanie zachowań służących zdrowiu,
· - rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej,
· -wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz norm zachowania w miejscach publicznych,
· - kształtowanie postawy proekologicznej.
Realizatorki projektu: Iwona Kowalska, Beata Stefan.
Czas realizacji: Projekt będzie realizowany od 2 września 2024 r. do 31 maja 2025 r.
Miejsce realizacji projektu: świetlica Publicznej Szkoły Podstawowej nr 21 w Opolu.
Iwona Kowalska, Beata Stefan