Konkurs "Mistrz ortografii", którego koordynatorką jest Pani Magdalena Konarska, został zorganizowany pierwszy raz w roku szkolnym 2021/2022. Jest on adresowany do uczniów klas ósmych, zaś celem konkursu jest dbałość o czystość i piękno języka polskiego oraz motywowanie młodzieży do doskonalenia własnych umiejętności w zakresie ortografii. Jest to ciekawe doświadczenie dla naszych przyszłych absolwentów, którzy na finiszu podstawowej edukacji mają okazję sprawdzić się, w jakim stopniu poskramiają "ortograficzne byki" oraz czy znają liczne regułu i ich wyjątki.
Po pandemicznej przerwie konkurs zastąpił wcześniej organizowaną od 2010 r. "Ligę Ortograficzną", której pomysłodawczynią była Pani Sylwia Zaskórska. Nadrzędną ideą tamtego wyzwania było zmaganie się każdego miesiąca z różnymi zasadami ortograficznymi, by na koniec roku szkolnego wyłonić liderów ortografii. Ich nazwiska można poznać, ponieważ były prezentowane w zakładce - sukcesy uczniów.
Obecny konkurs składa się z dwóch etapów i aby zakwalifikować się do drugiego etapu, należy zdobyć
80 % punktów po pierwszym etapie, zaś jego szczegółowe zasady określa poniższy regulamin.
REGULAMIN KONKURSU
Konkursu Ortograficznego„Mistrz Ortografii"
dla uczniów klas VIII
Publicznej Szkoły Podstawowej nr 21 im. Obrońców Pokoju w Opolu
1.Nazwa konkursu: „Mistrz Ortografii".
2. Adresaci konkursu: uczniowie klas VIII Publicznej Szkoły Podstawowej nr 21 im. Obrońców Pokoju w Opolu .
3. Cele konkursu :
- mobilizowanie do poznania i utrwalania reguł ortograficznych,
- rozbudzanie motywacji do korzystania ze słowników ortograficznych,
- zachęcanie do zabawy z ortografią,
- kształtowanie czujności ortograficznej,
- posługiwanie się w piśmie poprawną polszczyzną,
- doskonalenie poprawności ortograficznej,
- motywowanie uczniów do samodzielnego poszerzania wiedzy i zdobywania umiejętności potrzebnych w kolejnych etapach kształcenia,
- wspieranie uczniów zdolnych w rozwijaniu i poszerzaniu własnych kompetencji.
4. Ustalenia ogólne:
- udział uczniów w konkursie jest dobrowolny,
- w konkursie mogą brać udział chętni uczniowie z klas VIII,
- konkurs jest dwuetapowy (I etap na poziomie klasy i II etap szkolny),
- pierwszy etap konkursu polega na rozwiązaniu testu ortograficznego,
- drugi etap konkursu polega na napisaniu ze słuchu tekstu dyktanda,
- do drugiego etapu przechodzą uczniowie, którzy uzyskali w pierwszym etapie minimum 80% możliwych do uzyskania punktów,
- tytuł „MISTRZA ORTOGRAFII" otrzymuje laureat z najwyższą liczbą punktów.
5. Zakres wymagań zgodny z podstawą programową II etapu edukacji
Konkurs obejmuje następujące treści edukacji polonistycznej:
- pisownia wyrazów wielką i małą literą,
- pisownia wyrazów z „ó", „u”,
- pisownia wyrazów z „rz", „ż”,
- pisownia wyrazów z „h", „ch",
- pisownia wyjątków ortograficznych,
- pisownia wyrazów z „ę", „ą",
- pisownia wyrazów z utratą dźwięczności,
- pisownia zmiękczeń,
- pisownia partykuły „nie" z częściami mowy,
- pisownia zakończeń z -i, -ii, -ji,
- pisownia przymiotników w stopniu wyższym i najwyższym oraz przymiotników złożonych,
- zasady polskiej interpunkcji.
6. Termin konkursu:
a) etap pierwszy: 6 czerwca 2022 r.,
b) etap drugi (ewentualna dogrywka): 10 czerwca 2022 r.
7. Czas trwania pierwszego i drugiego etapu po 30 minut. Czas trwania dogrywki – do pierwszej błędnej odpowiedzi ucznia.
8. Konkurs wygrywa ten uczeń, który nie popełni błędu lub popełni najmniej błędów, a tym samym uzyska największą liczbę punktów.
9. W przypadku wyłonienia kilku prac bezbłędnych lub o tej samej liczbie punktów, zostanie wzięty pod uwagę wynik z I etapu, a punkty zostaną zsumowane.
W przypadku tej samej liczby punktów (z obu etapów) przewidziana jest dogrywka - odpowiedzi ustne na losowo wybrane pytania z zakresu różnych trudności ortograficznych.
10. Nagrody: uczeń, który popełni najmniej błędów – zdobędzie najwięcej błędów – zostanie nagrodzony statuetką „MISTRZA ORTOGRAFII” i cząstkową oceną celującą z języka polskiego.
Uczniowie, którzy dostaną się do drugiego etapu konkursu ortograficznego, zostaną nagrodzeni cząstkowymi ocenami bardzo dobrymi z języka polskiego.
Zasady oceniania prac konkursowych:
Komisja konkursowa (nauczyciele języka polskiego) ocenia poprawność zadań ortograficznych (I etap) oraz poprawność ortograficzną i interpunkcyjną dyktand (II etap) zgodnie z poniższymi kryteriami.
1) Za błędy popełnione podczas pisania ze słuchu punkty są odejmowane od określonej maksymalnej liczby punktów wg zasady: błąd I stopnia - 1 pkt;
- błąd II stopnia - 1/2 pkt.;
- błędy interpunkcyjne - 2 błędy interpunkcyjne mają wartość jednego błędu II stopnia.
2) Za błędy I stopnia uważa się:
■ pisownię rz - ż, ó - u, h - ch,
■ pisownię „nie" z częściami mowy,
■ pisownię wyrazów wielką i małą literą,
■ opuszczenie wyrazu,
■ zniekształcenie całego wyrazu,
3) Błędy II stopnia to inne błędy, np.:
■ pisownię: ą, ę,
■ utratę dźwięczności,
■ zmiękczenia,
■ opuszczone pojedyncze litery, dodane pojedyncze litery,
■ przestawienie wyrazów w zdaniu,
■ zniekształcone końcówki wyrazu,
■ pisownia przyimków złożonych ( znad, ponad, spod itp.),
■ przy rozpoczęciu i zakończeniu zdania w niewłaściwym momencie,
■ pisownia -ji, -ii, -i,
■ pisownia wielką i małą literą.
4) Powtarzane te same błędy liczone jako jeden błąd.
WYNIKI
ROK SZKOLNY 2022/2023
Tytuł Mistrza ortografii zobyła uczennica klasy 8b - Natalia Mencwal.
ROK SZKOLNY 2021/2022
Tytuł Mistrza ortografii zobył uczeń klasy 8c - Franciszek Sztangret.