
W roku szkolnym 2022/2023 w świetlicy szkolnej realizowana będzie innowacja pedagogiczna „Sensorycznie się rozwijam, bo skaczę, biegam, badam i dotykam”.
Głównym celem wdrożenia Krainy Zmysłów „Sensorycznie się rozwijam, bo skaczę, biegam, badam i dotykam” jest wsparcie rozwoju dzieci, angażując ich zmysły poprzez stwarzanie wielu sytuacji w formie konstruktywnej zabawy, niezbędnych do stymulacji bazowych systemów sensorycznych, do których zaliczyć można zmysły: dotyku, wzroku, słuchu, smaku i węchu. Dostarczając dzieciom zróżnicowanych bodźców sensorycznych, wspierać będziemy ich rozwój pod kątem prawidłowej integracji sensorycznej.
Innowacja odwołuje się do podstawy programowej wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego. Pozwala na stymulowanie wszechstronnego rozwoju dzieci poprzez dostarczanie im różnorodnych bodźców wspomagających integrację sensoryczną z wykorzystaniem konstruktywnej zabawy.
Iwona Kowalska
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SENSORYCZNIE SIĘ ROZWIJAM, BO SKACZĘ, BIEGAM, BADAM I DOTYKAM - ZADANIE 1.
Podczas pierwszego spotkania dzieci poznały zmysły oraz funkcje, jaką pełnią w życiu każdego człowieka z wykorzystaniem zagadek: słownych - jak poznanie atrybutów poszczególnych zmysłów ucho, dłoń, język, oko, nos), słuchowych, zapachowych, dotykowych, smakowych. Przygotowaliśmy również mały kącik sensoryczny, który wyposażyliśmy w przedmioty o różnych fakturach.
Iwona Kowalska
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SENSORYCZNIE SIĘ ROZWIJAM, BO SKACZĘ, BIEGAM, BADAM I DOTYKAM - ZADANIE 2.
Październikowe zadanie polegało na rozpoznawaniu różnych owoców i warzyw za pomocą dotyku. Dzieci różnicowały je pod względem faktury, wielkości, ciężaru, czasami wspomagając się węchem, bez kontroli wzroku.
Okazało się, że tak naprawdę, do codziennych zabaw pobudzających zmysły nie potrzebujemy drogich i skomplikowanych zabawek. Zabawa była pyszna, a przy okazji napełniliśmy brzuszki zdrowymi przekąskami.
Iwona Kowalska
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SENSORYCZNIE SIĘ ROZWIJAM, BO SKACZĘ, BIEGAM, BADAM I DOTYKAM - ZADANIE 4.
Podczas czwartkowych zajęć w naszej świetlicy zrobiło się piernikowo i świątecznie. Święta Bożego Narodzenia to zapach piernika- nie mogło zatem zabraknąć tego ważnego akcentu. Stymulowaliśmy zmysł zapachu (wykorzystując przyprawy korzenne) i dotyku (ugniatając ciasto z masy solnej). Efektem zabawy były aromatyczne pierniczki. Mali, zdolni cukiernicy podeszli do zadania profesjonalnie wrzucając do pieca kolejne partie świetlicowych wypieków.
Iwona Kowalska
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SENSORYCZNIE SIĘ ROZWIJAM, BO SKACZĘ, BIEGAM, BADAM I DOTYKAM - ZADANIE 5.
Kolejne spotkanie naszych świetliczaków w ramach realizowanej innowacji.
Na czwartkowych zajęciach troszkę przywoływaliśmy zimę…., której nam niestety brak … Tęsknimy za śniegiem, bałwankami, rzucaniem śnieżkami…Skoro aura nie dała nam śniegu- zrobiliśmy sobie go sami. Do naszej świetlicy zawitały przecudowne śniegowe bałwanki zrobione z masy śniegowej, ozdobione aromatycznymi przyprawami i niezwykłymi pomysłami naszych dzieci. W krainie bałwanków stymulowaliśmy zmysł propriocepcji, dotyku i węchu.
Efekty pracy dzieci w poniższej galerii…
Iwona Kowalska
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SENSORYCZNIE SIĘ ROZWIJAM, BO SKACZĘ, BIEGAM, BADAM I DOTYKAM - ZADANIE 6.
Kolejne spotkanie i kolejne wyzwanie… Tym razem coś oczywistego i bardzo prostego. Butelki sensoryczne są super! Wyglądają niezwykle efektownie, dzieci z entuzjazmem przyglądały się przelewającym się w środku akcesoriom. Połączenie prostych składników podziałało hipnotyzująco za nasze zmysły. Zachwycone i chętne były nie tylko te małe dzieci, ale i duże. Obserwacja sensorycznej butelki to świetne ćwiczenie dla naszego wzroku. Przepływająca mikstura działa odprężająco i relaksująco dla mózgu. A kiedy jeszcze przez butelkę przepływa światło…to już prawdziwa uczta dla zmysłów.
Stymulacja zmysły wzrokowego, ale i dotykowego za sprawą najróżniejszych dodatków. Dziecko ćwiczy też koordynację, bo butelki najfajniejsze są wtedy, gdy nimi potrząsamy.
Dobrej zabawy!!!
Iwona Kowalska
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SENSORYCZNIE SIĘ ROZWIJAM, BO SKACZĘ, BIEGAM, BADAM I DOTYKAM - ZADANIE 7.
Zabawy sensoryczne dostarczają dziecku różnorodnych bodźców, które stymulują jego zmysły. W wiosennej odsłonie innowacji bawiliśmy się w ogrodników, stymulując zmysł zapachu, dotyku i propriocepcji.
Czy ogrodnik musi mieć sprawny nos??? Żeby się przekonać zaprosiliśmy dzieci do zabawy „Wiosenne zapachowe memo,” w której każdy przekonał się, jak funkcjonuje jego zmysł węchu. Oczywiście czasami trzeba było posiłkować się innymi zmysłami np.: smakiem i dotykiem, bo zadanie nie należało do łatwych. Ciekawe okazało się sianie roślin z nasion do doniczek. Dzieci podeszły do niego precyzyjnie i skrupulatnie. Mali ogrodnicy zasiali rzeżuchę i owies. Każdy z ogromnym wyczuciem opiekował się swoją doniczką. I choć rączki były czarne- zadanie zostało wykonane.
Już wiemy, jak musi natrudzić się ogrodnik, by w jego ogrodzie było pięknie...
Iwona Kowalska
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SENSORYCZNIE SIĘ ROZWIJAM BO SKACZĘ, BIEGAM, BADAM I DOTYKAM-ZADANIE 8
Kolejne zadanie (już ósme) postawione przed dziećmi w ramach innowacji „Sensorycznie się rozwijam bo skaczę, biegam, badam i dotykam” zrealizowane.
Kwiecień to miesiąc, w którym szczególnie pamiętamy o naszej planecie Ziemi, dlatego też na jej cześć troszkę sensorycznie postymulowaliśmy zmysły na większej powierzchni…
Na wstępie rozwiązywaliśmy zagadki o tematyce przyrodniczej i ekologicznej np.: słońce, woda, kosz na śmieci, księżyc, gwiazdy. Zadaniem dzieci było narysowanie rozwiązania zagadki na rozsypanej mące. Kolejno dzieci otrzymały miseczki, do których odmierzały, wsypywały i wlewały odpowiednie składniki. Wszystko razem wymieszały za pomocą dłoni, aż powstała gładka konsystencja. Masę bazową podzieliliśmy do dwóch pojemników. Do jednego z nich dzieci wsypały barwnik niebieski, a do drugiego zielony. Zadaniem dzieci było wypełnić obrazek Ziemi za pomocą małej łyżeczki. Tak przygotowany rysunek włożyliśmy na około 1 minutę do mikrofalówki. Powstały niesamowite prace….
A pracowały zmysły proprioceptywy, dotykowy, zapachowy i wzrokowy.
Iwona Kowalska


